woensdag 11 januari 2012

Ovenschotel met aardappelen, worteltjes, paprika, feta, olijven, spekjes ...

Laat ik stellen dat dit een van de meest goddelijke ovenschotels is die ik ken.
Ik leerde het van Katrien, ergens in 2002 toen ik op Erasmus was in Nijmegen.
Het was deze zondag de eerste keer sinds lange tijd dat ik dit maakte zonder mijn schoonmoeder uit te nodigen (sorry Kris).

Ingrediƫnten

  • Gerookt vlees
  • Spekjes
  • Aardappelen
  • Ui
  • Look
  • Veel groenten
    • Wortelen
    • Rode paprika
    • Courgette
    • Champignons
    • ...

  • Peterselie
  • Basilicum
  • Rozemarijn
  • Paprikapoeder
  • Eventueel andere groene kruiden
  • Feta
  • Room
  • Groene olijven
  • Gemalen kaas
  • Olijfolie
  • Peper
Voorbereiding
  • Snipper de ui fijn.
  • Plet de look.
  • Schil de aardappelen en snij ze in kleine blokjes.
  • Snij alle groenten in kleine blokjes.
  • Snij de olijven in ringetjes.
  • Snij de feta in blokjes (of verkruimel).
Doen
  • Oven voorverwarmen op 180 graden.

  • Kook de aardappelen.

  • Fruit de ui.
  • Voeg de groenten eraan toe.
  • Voeg de look en kruiden eraan toe.
  • Kruid af met wat peper.
  • Voeg eventueel een klein beetje water toe.

  • Bak de spekjes.

  • Giet de aardappelen af.
  • Als de groenten gaar zijn, voeg je de aardappelen en spekjes toe (als er teveel vocht bij de groenten is, eventueel een deel weggieten).
  • Voeg de room toe.
  • Roer alles goed om.

  • Neem een ovenschotel.
  • Leg hier de sneetjes gerookt vlees in.
  • Zorg dat de sneetjes wat over de rand hangen.

  • Als de ovenschotel volledig bedenkt is, stort je het groenten-aardappel-spekjes-mengsel in de ovenschotel.
  • Leg er de olijven op.
  • Leg er de feta op.
  • Werk af met de gemalen kaas.
  • Klap nu de sneetjes gerookt vlees dat over de schotel hangen naar binnen.

  • Zet 20 minuten in de oven.
  • Geniet ...

1 opmerking:

  1. Mmm, jammie, die komt komende week op ons menu! Merci hoor!

    BeantwoordenVerwijderen